2010 m. vasario 22 d., pirmadienis

Ispaniški košmarai Lietuvoje - F. Goyos "Los Caprichos" paroda


Vilniuje šią savaitę bus pristatomas ispanų dailės genijaus Francisco Goyos grafikos kūrinių ciklas „Kapričai“ (isp. Los Caprichos), laikomas vienu iš paslaptingiausių dailės šedevrų.

Lietuvos dailės muziejus skelbia kartu su Latvijos Nacionaliniu dailės muziejumi bei Ispanijos ambasada Vilniaus paveikslų galerijoje pristatysiantis 78 šio ciklo lakštus, atspaustus 1806-1807 metais Madride antruoju pakartotiniu leidimu, papildytus paties dailininko rašytais komentarais.

Anot Dailės muziejaus, iki šiol „Kapričai“ laikomi daugiausia neįmintų mįslių palikusių pasaulio dailės šedevrų. 80 atspaudų serija, pirmą kartą pasirodžiusi 1799 metais, iš karto išgarsino jos kūrėją tiek Ispanijoje, tiek ir už jos ribų.

Išsivadavusi iš sustabarėjusių neoklasicizmo bei rokoko dailės taisyklių, ekspresyvi naujo F.Goyos meno pasaulio vizija paveikė ne vieną XIX amžiaus dailininką.

Užmoju nepranoktas grafinis „Kapričų“ projektas tapo naujosios dailės manifestu, individualaus F.Goyos stiliaus savotiška vizitine kortele.

„Kapričų“ lakštuose dailininkas plėtoja gyvenimišką patirtį apibendrinančias temas. Lakštuose jis vaizduoja pesimizmo ir sarkazmo gaidomis nuspalvintą kasdienį Madrido gatvių gyvenimą, visų visuomenės sluoksnių ydas: veidmainystę, melą, žiaurumą.

„Kapričai“ kritikuoja bažnyčią, seka inkvizicijos aukų istorijas, rodo viešus autodafė. Lygiateisiais lakštų veikėjai yra ir tamsiųjų jėgų pasiuntiniai - kaukai, šmėklos, raganos, anot paties dailininko, „miegančio proto pagimdytos pabaisos“.

Muziejaus teigimu, „Kapričų“ veikėjai tarsi žaidžia su žiūrovu niūrią šaradą, nepaliekančią skirties tarp realybės ir fantazijos. Amžininkų liudijimu, daugelyje šių personažų galima įžvelgti konkrečius XVIII amžiaus moralinio bei dvasinio nuopolio ištiktos irstančios Madrido aukštuomenės prototipus.

Cikle panaudoti originalūs ir novatoriški tiems laikams techniniai metodai, derintos įvairių grafinių technikų galimybės. Gilias juodas aksomines oforto dėmes papildo akvatintos grūdėtumas bei sausos adatos technika sukurtos tapybiškai laisvos linijos.

Paroda „Fransiskas Goja. Kapričai“ atidaroma ketvirtadienį Vilniaus paveiklsų galerijoje (Chodkevičių rūmai) ir veiks iki gegužės 18 dienos. Jos veikimo metu ekspozicijos salėse bus demonstruojami du biografiniai filmai apie menininką.

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą

Blog Widget by LinkWithin